Διάλογος Μελών

Τα Μέλη μας για την Ημερίδα 

Σαββατο 22/7/17. 

Παραβρεθηκα σημερα στην ημεριδα του Πανανδριακου Συλλογου Ναυτικων ως απλος ακροατης που εγινε στην Ανδρο.
Φανερα η προσελευση ηταν μικρη και κυριως απο συνταξιουχους.
Αρκετοι ομιλητες,για διαφορα ναυτικου περιεχομενου θεματα, με ενα απο αυτα την προσελευση των νεων Ανδριωτων στο ναυτικο επαγγελμα.Σε αυτο το θεμα θα ηθελα να τοποθετηθω και να πω τη γνωμη μου.
Η επιστροφη των νεων στο ναυτικο επαγγελμα δεν μπορει να γινει απο τη μια μερα στην αλλη.Σκεπτομενος πως ξεκινησαμε εμεις οι ποιο παλιοι τοτε,με τι συνθηκες και συγκρινοντας τις με τις σημερινες η διαφορα ειναι μεγαλη.Ειναι τυχαιο που απο τους 13 που αποφοιτησαμε οι 10 πηγαν στη θαλασσα?
Υπηρχαν κ ι ν η τ ρ α.Τωρα τι υπαρχει?Το μονο κινητρο θα ελεγα ειναι η ανεργια που κτυπα τους νεους.Δηλαδη ο απελπισμενος θα πρεπει να γινει ναυτικος?
Θα ελεγα οτι για να ξαναανθισει το ναυτικο επαγγελμα τρια πραγματα πρεπει να υπαρξουν.
1) Καταλληλο ανθρωπινο δυναμικο.Ανθρωποι που να αγαπουν αυτο το επαγγελμα.Που δεν θα το βλεπουν σαν ευκαιρια η διεξοδο.Που θα σεβονται το πλοιο σαν να ειναι δικο τους.
2) Πλοιοκτησια.Οι ποιοκτητες ξερουν οτι και με τα ποιο συγχρονα εργαλεια κι αν ειναι εξοπλισμενο το πλοιο χωρις τον ανθρωπινο παραγοντα δεν μπορει να λειτουργησει.Πρεπει να υποστηριξουν τον Ελληνα ναυτικο.Και αν υπαρχουν θεματα με την ανταγωνιστικοτητα του πλοιου,ας περιοριστουν αλλα εξοδα και οχι τα εις βαρος των πληρωματων.
3) Κρατος.Νομοι που να εφαρμοζονται,να μην αλλαζουν καθε τοσο και δικαιοι.Να μην κτυπουν το ναυτικο,καθ' οτι το ναυτικο επαγγελμα ξερουμε ειναι ιδιομορφο και απο τα δυσκολοτερα λογω των συνθηκων.Και εδω να αναφερω,που πηγε η τοτε ειδικη φορολογια,η αφορολογητη αγορα ακινητου - αυτοκινητου - οικοσκευων? Το μισο εισιτηριο στα επιβατηγα για τους συνταξιουχους? Και τελος παντων ας μας πει καποιος ποτε θα σταματησει η περικοπη των συνταξεων των ναυτικων?Καμια διακριση?Αλλα και οι απαιτησεις των τοπικων και διεθνων κανονισμων δυσκολευουν το επαγγελμα.
Ειναι πολλα ακομα που πρεπει να ειπωθουν και οι νεοι που θα θελησουν να ακολουθησουν το ναυτικο επαγγελμα να το σκεφτουν καλα.


Δημητρης Πανταζης
Συντ.πλοιαρχος Ε.Ν.

Ο αφελληνισμός της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας και φυσικά και της Ανδριακής Ναυτιλίας δεν είναι ένα τυχαίο διαρκές γεγονός των τελευταίων χρόνων, γιατί έχει αίτια και αιτίες. Δεν θα τις αναφέρω γιατί θα γίνω πολύ δυσάρεστος.
Πάντως ακολουθεί τον έν γένει αφελληνισμό των πάντων της Πατρώας Ελληνικής Γης.
Σε ένα Ναυτικό Συνέδριο που οργανώνει ο Πανανδριακός Σύλλογος Ναυτικών μια φορά το χρόνο εφέτος έγινε στις 22 Ιουλίου 2017 στο Δημοτικό θέατρο Ανδρου, που εκπροσωπεί ολους τους ναυτικούς της Ανδρου επιζήσαντας από τη μανία των ωκεανών αλλά και ενταφιασμένων στα αχανή βάθη τους, όταν το κλίμα είναι υποτονικό παρά τις φιλότιμες και άψογες προσπάθειες του Διοικητικού Συμβουλίου, όταν όσοι παρευρέθησαν δεν μπορεσαν να παραμείνουν ούτε για όσο κρατάει μια ναυτική βάρδια στη γέφυρα ή στη μηχανή και μαλιστα όχι όρθιοι αλλά καθήμενοι στα αναπαυτικά καθίσματα του Δημοτικού Θεάτρου, όταν δεν συμμετείχε ΚΑΜΙΑ ΑΡΧΗ της Ανδρου αν και προσεκλήθησαν ( οποία απαξίωση των ναυτικών της Ανδρου επιζώντων και πνιγμένων) , όταν δεν συμμετείχε κανένας νέος ή νέα κάτω των 30 ετών, τότε η ελπίδα για επαναπροσέλκυση και επάνοδο των Ανδριωτών και Ανδριωτισσών στα θαλάσσια επαγγέλματα είναι μια φρούδα και απατηλή ελπίδα. Σας το λέω ευθέως και δεν με νοιάζει πώς θα το πάρετε, εσείς οι αναγνώστες αυτού του μικρού άρθρου μου. Η ημερίδα αυτή "σαμποταρίστηκε " από κάποιους που δεν γνωρίζω ποιοι είναι, αλλά αυτό είναι φανερό οτι έτσι έγινε από την πορεία της...
Ημουν ένας από τους πολλούς ομιλητές. Ολες οι ομιλίες ήταν εξαιρετικές, αλλά ματαίως, διότι δεν έφθασαν στα αυτιά αυτών που θα έπρεπε να τις ακούσουν..
Για τούτο δηλώνω, οτι δεν θα συμμετέχω ποτέ πια σε άλλη παρόμοιου περιεχομένου εκδήλωση είτε ως ομιλητής είτε ως ακροατής.
Σήμερα οι περισσότεροι Ανδρiώτες έχουν εγκαταλείψει το φυσικό δρόμο επαγγελματικής αποκατάστασης, που η ίδια η Ανδρος τους ορίζει και αυτός είναι ο ναυτικός της δρόμος, και η μεγαλειώδης ναυτική της πορεία μέσα στον παρελθόντα χρόνο το αποδεικνύει..

Σήμερα οι περισσότεροι Ανδριώτες απαξιώνοντας τα πατροπαράδοτα ναυτικά επαγγέλματα θέλουν να ζήσουν από τον τουρισμό.
Ομως η πίτα του Ανδριλωτικου τουρισμού είναι πολύ μικρή και οι συνδαιτημόνες μνηστήρες της πίτας είναι πολλοί και δεν φτάνει για να χορτάσουν όλοι..
Τί συνετέλεσε ώστε οι νέοι της Ανδρου να αποχωρήσουν από το ναυτικό επάγγελμα?.
1. Η σκληρή ζωή του ναυτικού εκείνα τα παλιά χρόνια. Εβλεπαν τους γονείς τους πώς ζούσαν και δεν ήθελαν να περάσουν τις ίδιες δυσκολίες και κακουχίες.
2. Οι ίδιοι οι γονείς απέστρεφαν τα παιδιά τους από του να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα.
3. Ο εύκολος τρόπος ζωής που ευαγγελίζονταν η απόκτηση πτυχίων πανεπιστημιακού επιπέδου.
4. Η ανάπτυξη του βιωτικού επιπέδου. Η αποφυγή χειρωνακτικής εργασίας στου νέους, η τηλεόραση οπου έδειχνε και συνεχίζει να δείχνει ένα απατηλό τρόπο ευμάρειας και απατηλής ζωής χωρίς μόχθο.
Αλήθεια, πότε η τηλεόραση αφιέρωσε λίγο χρόνο για τους ήρωες ναυτικούς της Ελλ΄δας? Πότε πήρε έστω και μια συνέντευξη από έναν Ελληνα ναυτικό? Πότε ενδιαφέρθηκε για τη ζωή των Ελλήνων ναυτικών? Τίποτα από ολα αυτά. προέχουν άλλες ηλίθιες εκπομπές που κατεβάζουν το πνευματικό επίπεδο των Ελλήνων.
Ετσι στους νέους άρχισε να φαίνεται εξωπραγματικός ο κοπιαστικός τρόπος ζωής των γονέων τους ναυτικών, αφού αυτοί θα μπορούσαν να ζήσουν χωρίς να ιδρώνουν καθόλου για να βγάλουν το ψωμί τους, καθήμενοι σε μια αναπαυτική καρέκλα, παρά μόνο να ιδρώνουν για τα σπόρ και για τα χόμπι τους..
5. Οι νέες κοπέλες δεν ήθελαν να παντρευτούν ναυτικό γιατί δεν ήθελαν να ζήσουν μια ζωή απαντοχής, πόνου και δακρύων που συνερπάγεται για μια γυναίκα να φέρει επάξια τον τιμημένο τίτλο οτι είναι γυναίκα ναυτικού και προτιμούσε να παντρευτεί και να κάμει οικογένεια με στεριανό.
Μάλιστα οι Ανδριώτισσες μητέρες έλεγαν στα παιδιά τους σε κάποια παλαιότερη εποχή " Βρέ, κοίτα να μάθεις γράμματα , να μη γίνεις σαν το πατέρα σου!", υποτιμώντας με αυτό το τρόπο μέσα στη συνείδηση του παιδιού της το επάγγελμα του πατέρα του, που ήταν ναυτικός, ή στεριανός χειρώνακτας!.
Ομως σήμερα δεν είναι τόσο σκληρή η ναυτική ζωή στα πλοία, όσο ήταν παλιά. Τώρα υπάρχει η επικοινωνία με το σπίτι με ένα κλικ ενός κουμπιού.. Θαλάσσια ατυχήματα δεν ακούγονται πια, γιατί ο βαθμός ασφαλείας των πλοίων είναι ύψιστος σήμερα. Το ταξίδεμα των πλοίων με τα μέσα εξευρέσως του στίγματος είναι πανεύκολος με τα συστ'ηματα δορυφορικής ναυσιπλοίας.
Δεν χρειάζεται πια ο αξιωματικός να μένει με τις ώρες στη βαρδιόλα και να παρακολουθεί πότε θα βγεί ο ήλιος για να κάμει στίγμα με τον εξάντα. ή να ταξιδεύει στον ωκεανό για μέρες με στίγμα αναμέτρησης, έως ότου φανεί ο ήλιος την ημέρα ή τ α άστρα κατά να ναυτικά λυκαυγή και λυκόφωτα ( ώρα των αστρονομικών στιγμάτων).
Θέλω να πω οτι σήμερα , είναι πανεύκολη η ζωή στα πλοία συγκριτικά με το παρελθόν. Και θα μπορούσα να γράφω πολλές ώρες για τις ευκολίες που υπάρχουν σήμερα και για τις ανείπωτες δυσκολίες που υπήρχαν στο παρελθόν και να αντιπαραβάλω τις δύο εποχές του τότε και του τώρα. Καλύτερα μετεωρολογικά δελτία τώρα και προσβάσιμα σε κάθε στιγμή της ημέρας. Δεν περιμένουν πια οι αξιωματικοί γεφύρας τον ασυρματιστή πότε θα φέρει το δελτίο καιρού, γιατί τώρα με το πάτημα ενός κουμπιού έχουν το μετεωρολογικό δελτίο όχι μόνον της θαλάσσιας περιοχής που ταξιδεύουν αλλά και πολύ ευρύτερα, άριστη επικοινωνία, αυτοματισμοί στα πλοία κλπ

Οι νέοι λοιπόν της Ανδρου πρέπει να ενημερωθούν για όλα αυτά και να αποφασίσουν να στραφούν ξανά στο ναυτικό επάγγελμα.
Διαπιστώσαμε όλοι μας οτι η ξέφρενη προσπάθεια των οικογενειών των νέων να αποκτήσουν τα παιδιά πάση θυσία και με οποιοδήποτε κόστος ένα πτυχίο, καλό αυτό που όμως σήμερα δυστυχώς δεν ωφελεί. Ολοι σήμερα έγιναν πτυχιούχοι, αλλά χωρίς αντίκρυσμα οι περισσότεροι, διότι η Ελλάς δεν μπορεί να θρέψει όλα τα παιδιά της βάσει των πανεπιστημιακού επιπέδου πτυχιακών γνώσεών τους, αλλοιώς θα σπουδάζουμε τα παιδιά μας για να φύγουν από την Ελλάδα, γινόμενοι και αυτοί μετανάστες αναγκαστικά.
Επομένως ο δρόμος είναι ένας . Να αποφασίσουν οι νέοι της Ανδρου μαζικά να ακολουθήσουν τα θαλάσσια επαγγέλματα, αλλοιώς θα φυτοζωήσουν μελλοντικά πάνω στην Ανδρο, μάλιστα οταν οι αναμενόμεες πενιχρές συντάξεις των γερόντων γονέων τους δεν θα μπορούν πια να τους βοηθήσουν, ή όποτε, οι εναπομείναντες γέροντες συνταξιούχοι ναυτικοί που ακόμη και σήμερα συνεχίζουν να προσφέρουν στην Ανδριακή οικονομία έστω και με τις "κουτσουρεμένες" συντάξεις τους, αποχωρήσουν από αυτό το μάταιο και απατηλό κόσμο για την αιώνια ζωή, " ένθα, ουκ έστι πόνος , ου λύπη, ου στεναγμός, αλλά ζωή ατελεύτητος".
Η θάλασσα δεν "στερεύει " ποτέ και πάντοτε ο μεγαλύτερος όγκος του εμποριου θα γίνεται δια θαλάσσης. Τα φορτηγά αεροπλάνα ( cargo air) δεν μπορούν να μεταφέρουν τα εκατομμύρια των τόννων φορτίου που διακινούνται δια θαλάσσης. Επομένως το ναυτικό επάγγελμα θα είναι ανοικτό αιωνίως για όσους έχουν τη καρδιά και τη θέληση να το ακολουθήσουν.
Προς αυτή τη προσπάθεια της επιστροφής των Ανδριωτών στα θαλάσσια επαγγέλματα πιστεύω οτι με το δικό τους τρόπο θα πρέπει να εργαστούν και οι Ανδριώτες πλοιοκτήτες, για το εν γένει καλό της Ανδρου και των κατοίκων της.
Ο νυν πρόεδρος και το ΔΣ του Πανανδριακού Συλλόγου Ναυτικών εργάζεται προς αυτή τη κατεύθυνση, και αυτό το μικρό άρθρο μου, έχει έναν εισαγωγικό χαρακτήρα, ώστε να πειστούν κυρίως οι Ανδριώτες νέοι να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα στη κύρια μορφή του που είναι η επάνδρωση τουλάχιστον των Ανδριώτικων πλοίων με Ανδριώτες ναυτικούς όλων των ειδικοτήτων, αυτό σήμερα φαντάζει ανέφικτο κάτω από τις παρούσες συνθήκες, αλλά ουδεν ακατόρθωτον οταν υπάρχει θέληση..
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Ταξείδεψα ως αξιωματικός και πλοίαρχος του εμπορικού ναυτικού με συνολική θαλάσσια υπηρεσία 20 χρόνια και δύο μήνες. Συνταξιοδοτήθηκα πρόωρα λόγω πυκνών καρδιολογικών προβλημάτων την εποχή εκείνη , οταν η ΑΝΥΕ δυστυχώς με έκρινε ανίκανο για τη συνέχιση του ναυτικού επαγγέλματος, για το ποίο λυπήθηκα πολύ έως δακρύων,, και έφυγα την εποχή που οι μισθοί των πλοιάρχων παλλαπλασιάστηκαν σε σχέση με το παρελθόν κατά τη δεκαετία του 1990.
Ομως ουδέ κακόν αμιγές καλού. Εζησα περισσότερα χρόνια στη στεριά με την οικογένεια μου.
ΤΕΛΟΣ
Κωνσταντίνος Στρατής Ανδρος 

 · 25 Ιουλίου στις 5:17 μ.μ. 

Ελευθερία Σπανού Δημητρίου

 Θα 'θελα να αναφέρω, ότι φέτος σε κάποιο πλαίσιο ΣΕΠ (το μάθημα αυτό καθευατό καταργήθηκε στα Γυμνάσια), συνόδευσαν κάποιοι συνάδελφοι καθηγητές τους μαθητές τους (από κάποιο σχολείο της Β' Αθήνας) σε δύο στρατιωτικές σχολές και στη Σχολή Εμποροπλοιάρxων Ασπροπύργου και όλοι τους κατενθουσιάστηκαν μ' αυτά που είδαν στην τρίτη σχολή, δλδ. του εμπορικού ναυτικού!

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΠΑΝΑΝΔΡΙΑΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΝΑΥΤΙΚΩΝ
ΣΑΣ ΠΡΟΣΚΑΛΕΙ  ΣΤΗΝ ΧΟΡΟΕΣΠΕΡΙΔΑ 5-ᾹΥΓΟΥΣΤΟΥ 2017

Στο Κεντρο παραπόρτι

κλ. Θέσεων 

τηλέφωνα: 2282023515 , 6932204912

η

 στό 6974880860 Τηνιακός Γ